GENERATION Z'S INTEREST IN ISLAMIC BANKS

Main Article Content

Rika Septianingsih Wahyi Busyro Rizelvi Noudza

Abstract

This study aims to analyze: 1) the effect of profit sharing on the interest of generation z customers using Bank Syariah Indonesia (BSI) post-merger, 2) the effect of product yields on the interest of generation z customers using Bank Syariah Indonesia (BSI) post-merger, 3) the effect of facilities results on the interest of generation z customers using Bank Syariah Indonesia (BSI) after the merger, 4) the effect of knowledge of results on the interest of generation z customers using Bank Syariah Indonesia (BSI) after the merger. The population in this study is the generation z customers of the Indonesian Islamic Bank in Pekanbaru. Samples were obtained as many as 97 respondents, with the sampling technique using non-probability sampling techniques. This research is a quantitative research with multiple linear analysis method. The results of the research from the partial t-test are: 1) Profit sharing has no effect on the interest of Generation Z customers of Bank Syariah Indonesia (BSI), by getting the value of Sig. 0.964 > 0.05. 2) The product does not affect the interest of Generation Z customers of Bank Syariah Indonesia (BSI), by obtaining a Sig. 0.474 > 0.05. 3) Facilities affect the interest of Generation Z customers of Bank Syariah Indonesia (BSI), by obtaining the value of Sig. 0.036 < 0.05. 4) Knowledge affects the interest of Generation Z customers of Bank Syariah Indonesia (BSI), by obtaining the value of Sig. 0.000 < 0.05. Of the four variables that most dominantly affect customer interest, namely knowledge.

Article Details

How to Cite
SEPTIANINGSIH, Rika; BUSYRO, Wahyi; NOUDZA, Rizelvi. GENERATION Z'S INTEREST IN ISLAMIC BANKS. Proceedings of the International Conference of Islamic Economics and Business (ICONIES), [S.l.], v. 8, n. 1, p. 187-196, sep. 2022. ISSN 2541-3333. Available at: <http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/iconies/article/view/1898>. Date accessed: 28 mar. 2024.
Section
Articles

References

Abdul, Moin. (2010). Merger Akuisisi dan Divestas Edisi Kedu. Yogyakarta: Ekonisia.

Abdul, R.S. dan Muhib, A.W (2004). Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta : Penada Media.

Abrori, Safa’atul (2020). Pengaruh Pengetahuan, Fasilitas dan Religiusitas terhadap Minat Menabung Generas Milenial Kabupaten Sukoharjo di Bank Syariah. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Andrianto., dan Firmansyah, A. (2019). Manajemen Bank Syariah. Surabya : CV. Qiara Media.

Arnani, M. (2021). Mendominasi Penduduk Indonesia, Mari Mengenal Generasi Z dan Milenial. Kompas.Com. Diakses pada 22 Januari 2021.

Aurefanda, Vino. (2019). Pengaruh Penegtahuan Mahasiswa Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam). Skripsi. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Berlianty, T. (2019). Hukum Organisasi Perusahaan. Siduarjo : Zifatama Jawara

Fandy, Tjiptono. (2011). Service Manegement Mewujudkan Layanan Prima Edisi. Yogyakarta: Andi.

Farah, D. S. (2021). Prefensi Mahasiswa Menabung di Perbankan Syariah : Studi Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi DKI Jakarta. Jurnal Maneksi, Vol. 10. No. 2, 140-141.

Fitriana, K. D. (2021).Dampak Merger Bank Syariah Terhadap Perkembangan Perekonomian Syariah Dimata Pendemi Covid: Tersedia : https://retizen.republika.co.id/posts/11165/dampak-merger-bank-syariah-terhadap-perkembangan-perekonomian-syariah-di-masa-pandemi-covid-19; Diakses pada 24 Mei 2021.

Fitri, S.R. (2019). Perngaruh Persepsi Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Memilih Produk Bank Syariah (Studi Kasus Pada Masyarakat Kecamatan Bandar Lanpung). Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8).CetakanKe VIII. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro

Hamdani. A.N (2021). Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Menabung di Bank Syariah Indonesia Sudirman di Kec. Tulungaung. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Handani, Sri. (2020). Buku Ajar : Manajemen Keuangan. Surabaya : Scopindo Media Pustka.

Haris.R, dan Ratna, S. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan, Produk dan Religiustitas Terhadap Minat Nasabah Untuk Menggunakan Produk Simpanan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. Vol.4 No.2.Hal. 136.

Inas, Y.Z.(2021) Merger Bank Syariah dan Dampaknya pada Stabilitas Ekonomi Serta Sentimen Positif bagi Masyarakat. Tersedia : https://retizen.republika.co.id/posts/11131/merger-bank-syariah dan-dampaknya-pada-stabilitas-ekonomi-serta-sentimen-positif-bagi-masyarakat. Diakses pada 24 Mei 2021.

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI), https://kbbi.web.id/minat, diakses 27 September 2020.

Karim, Adiwarman. (2007). Analisis Fiqoh dan Keuangan. Jakarta : Erlangga.

Krisyantono, Rachmat. (2012). Teknis Praktis Riset Komunikasi. Jakarta : Kencana.

Kotler, Philip. dan Keller. (2012). Marketing Manajemen Pearson Education. Limited: England

Martono, R.A. (2016). Perbandingan Kinerja Keuangan Perusahaan Pengakuisisi Sebelum Dan Sesudah Melakukan Mergerdan Akuisisi (Studi Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia). Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Maulidi, Rifa'at. (2019). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Menggunakan Bank Syariah (Studi Kasus Siswa SMA Negeri 1 Ambarawa). Thesis. IAIN Salatiga.

Muchamad, B. S. (2017). Faktor Pengertahuan dan Regiusitas Generasi Z Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 13 No. 1, 93-106.

Muhammad. 2015. Manajemen Dana Bank Syariah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nabila Anika, N. d. (2021). Potensi Praktik Monopoli dalam Merger Bank Syariah Indoensia Tinjauan Hukum Ekonomi Islam dan Hukum Larangan Monopoli. Jurnal Hukum Lex Generalis, Vol. 2 No.2, 174-194.

Oetama, S., dan Sari H.D. (2017). Pengaruh dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT. Bank Mandiri (PERSERO) TBK. Jurnal Terapan dan Bisnis, Vol. 3. No.1, 59-65.

Pantilu, D. K. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Warunk Bendito Kawasan Megamas Manado. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, Vol. 6. No. 4, 372.

Putri, A. (2021). Faktor Penyebab Mahasiswa Perbankan Syariah Belum Bertransformasi Dari Bankkonvensional Kebank Syariah(StudiKasusMahasiswaPerbankanSyariah2017IainBatusangkar). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Batusangkar.

Putri, A. L. (2021). Merger Bank Syariah Indonesia (BSI) untuk Pengembangan Ekonomi Syariah. Republika.

Qurniawati, R. S. (2018). eWOM Pada Generasi Z di Sosial Media. Jurnal Manejemen Daya Saing, Vol. 20. No. 2, 70-80.

Raharjo, Handri. (2013). Hukum Perusahaan Step by Step Prosedur Pendirian Perushaan. Yogyakarta : Pustaka Yustita.

Rahmawati, A. (2014). Pengaruh Persepsi Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk di BNI Syariah Semaran. Jurnal ADDN, Vol. 8 No. 1, 13.

Ridwansyah. 2013. Mengenal Istilah-Istilah Dalam Perbankan Syariah. Bandar Lampung: CV. Anugrah Utama Raharja.

Santosa, Elizabeth T. (2015). Raising Children in Digital Era, Jakarta:Alex Media Komputindo.

Saraswati, N. (2016). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Terhadap Minat Masyarakat Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Muamalat KCP Magelang (Studi Kasus pada Masyarakat Kota Magelang). Tugas Akhir. UIN Walisongo Semarang.

Sari, D.I. (2017). Strategi Promosi dan Store Interior Pada Industri Ritel. Jurnal Ecodemica. Vol. 1. No. 2. Hal 183-192.

Sari, Yeni Aprilia., & Musdholifah. (2017). Analisis Kinerja Perusahaan Sebelum dan Sesudah Merger. Jurnal Ilmu Manajemen, vol. 5, no.3, Hal. 1-9.

Septatutyningsih,E., dan Setyaningrum, E. (2019). Penelitian Kuantitatif Metode dan Analisis. Yogyakarta : Gosyen Publishing.

Setiadi, N,K. (2005). Perilaku Konsumen : Konsep Implikasi Untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta : Prenada Media.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatf, dan R & D. Bandung : CV. Alfabeta.

Sudana, I Made. (2015). Manajemen Keuangan Perusahaan Teori dan Praktik. Jakarta: Erlangga.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatf, dan R & D. Bandung : CV. Alfabeta.

Sumar'in. (2012). Konsep Kelembagaan Bnak Syariah. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Sultan, Sulpiani. (2021). Faktor - Fakor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Memilih Tabungan Simpatik Pada Bank Syariah Indonesia. Skripsi. Insitut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.

Syihabudin. (2016). Peningkatan aktivitas ekonomi berbasis budaya petani dan nelayan ke arah ekonomi syariah berprinsip bagi hasil di Kabupaten Serang. Tesis. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Syukron, A. (2013). Dinamika Perkembangan Perbankan Syariah di Indonesia. Economic: Jurnal Ekonomi dan Hukum Islam, Vol.3 No. 2, 23-28.

Tarigan, Josua. (2017). Merger & Akuisisi: Perspektif Strategis da Kondusif Indonesia. Yogyakarta : Ekuilibria.

Taspcott, Don. (2008). Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your orld. McGraw-Hill.

Thomas, A.W.A. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen. Skripsi. Universitas Sanata Dharma.

Wahyuni, N. D. (2021). Pengaruh Pembelajaran Perbankan Syairiah, Kualitas Layanan dan Fasilitas Terhadap Keputusan Menabung di Bank Syariah. EKLEKTIK : Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, Vol. 4. No.2, 77-87.

Wahyuni, S. (2017). Pengaruh Persepsi Kualitas Pelayanan dan Bagi Hasil Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Nasabah Bank Syari'ah. At-Tawassuth, Vol. 2. No. 2, 437-459.

Wiboyo, M.B.S., dan Iqbal, M (2021). Faktor Menabung dan Religiusitas Generasi Z Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Malia : Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 13, No. 1, 93-16.

Wijoyo, H., Indrawan, I., dan Cahyono, Y. (2020). Generasi Z & Revolusi Industri 4.0. Jakarta : CV. Pena Persada.
WWW.republika.co.id/berita/qi6gay440/7-alasan-pentingnya-merger-bank-syariah-bumn. Diakses pada 14 Oktober 2020.

Yasin, V. Z. (2018). Filsafat Logika dan Ontologi Ilmu Komputer. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, Vol. 2. No.2, 68-75.

Yulfian, A. d. (2021). Persepsi Nasabah Generasi Z Pasca Pengumuman Merger Bank Syariah. Jurnal Among Makarti, Vol. 14. No. 2, 13-27.

Zakaria, L. D. (2020). Pengaruh Religiusitas, Fasilitas Layanan, Literasi Keuangan dan Bagi Hasil Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Menabung di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol. 9. No. 2, 25-26.

Zakaria, L. D. (2020). Pengaruh Religiusitas, Fasilitas Layanan, Literasi Keuangan dan Bagi Hasil Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Menabung di Bank Syari'ah. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol. 9. No.11, 25-26.

Zorn, R. L. (2017). Coming In 2007 : A New Generation of Graduate Student - The Generation. College and University : Wangsiton, Vol. 9, 61.

Zulfikar, Fahmi (2020). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Menabung di Bank Syariah (Studi Kasus di Kota Tasikmalaya). Skripsi. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.