DETERMINANTS OF CUSTOMER INTEREST TO SAVING IN SHARIA BANK

Main Article Content

Sri Mulyani Nur Patriani

Abstract

This study aims to determine how income, product, and religious factors affect students at an Islamic boarding school (IBS) in Jabung District's desire to banking (saving) with Islamic banks. 2,207 students made up the study's population, while 96 students made up the sample. The results of the study show that religion value on bank products has no significance impact on the student’s intention to banking (saving) with Islamic banks. Meanwhile, the income variable has a significant and positive effect on students' interest to banking (saving) with Islamic banks. Likewise, product information has a significant and positive impact on students' desire to save at Islamic financial institutions. The suggested implication is to increase the interest on saving, Islamic banks need to improve their promotions related to product information so that the number of Islamic bank customers can increase. In addition, it was found that religiosity label on bank products didn’t affect the desire to use Islamic banks. This is because due to the lack of understanding about Islamic banking. So it’s suggested that Islamic banks need to increase socialization and provide more detailed information to students so that students' understanding of Islamic banks can be more intact so that in the end they can be interested in saving in Islamic banks.

Article Details

How to Cite
MULYANI, Sri; PATRIANI, Nur. DETERMINANTS OF CUSTOMER INTEREST TO SAVING IN SHARIA BANK. Proceedings of the International Conference of Islamic Economics and Business (ICONIES), [S.l.], v. 9, n. 1, p. 199-210, aug. 2023. ISSN 2541-3333. Available at: <http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/iconies/article/view/2311>. Date accessed: 02 may 2024.
Section
Articles

References

Afriadi, M. K. (2016). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Masyarakat Komplek Perumahan Perumdam Kel. Kandang Mas Kec. Kampung Melayu Kota Bengkulu).

Amstrong Gary Dan, K. P. (2011). Prinsip-prinsip Pemasaran. Erlangga.

Asmaun, S. (2011). Religiusitas perguruan tinggi: potret tradisi keagamaan di perguruan tinggi islam. uin maliki press.

Bruinessen, M. Van. (2015). Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat. Gading.

Desy, F. (2015). Pengaruh Pendapatan, Religiusitas, Dan Informasi Terhadap Intensi Menabung Di Bank Syariah Pada Kalangan Santri Mahasiswa PP. Wahid Hasyim di Sleman.

Finka, A. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Non Muslim untuk Menabung di Bank Rakyat Indonesia Syariah. 2, 1–13.

Hidayatulloh, F. S. (2021). Pengaruh Religiusitas Dan Persepsi Santri Terhadap Minat Menabung Pada Perbankan Syariah Di Pesantren Motivator Qur’an Ekselensia Indonesia. In UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Istiqomah, R., Syariah, J., Ekonomi, D. A. N., Tinggi, S., Islam, A., & Salatiga, N. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan mahasiswa perbankan syariah stain salatiga untuk menjadi nasabah di perbankan syariah skripsi. 148.

Maghfiroh, S. (2018). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah Pada Santri Pesantren Mahasiswi Darush Shalihat. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7(3), 213–222.

Masruroh, A. (2015). Analisis Pengaruh Tingkat Religiusitas Dan Disposible Income Terhadap di Perbankan Syariah ( Studi Kasus Mahasiswa STAIN Salatiga ). Jurusan Ekonomi, Dan Tinggi, Sekolah Islam, Agama Syariah.

Meilani, A. (2017). Persepsi Santri Terhadap Bank Syariah. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 2(2), 131–143. http://journal.febi.uinib.ac.id/index.php/jebi/article/view/108

Mulyaningtyas, I. F., Soesatyo, Y., & Sakti, N. C. (2020). Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Menabung Siswa Pada Bank Syariah Di Kelas Xi Ips Man 2 Kota Malang. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(1), 53. https://doi.org/10.26740/jepk.v8n1.p53-66

Munajim, A. (2022). Pengaruh Persepsi dan Religiusitas Santri Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Journal of Economy Banking, 3(1), 14–21.

Permadi, G. (2019). Pengaruh Tingkat Religiusitas Dan Persepsi Terhadap Minat Menabung DI Bank Syariah (Studi Kasus Pada Santri Di Ponpes Al-Munawwir Krapyak Yogyakarta). http://elibrary.almaata.ac.id/1649/%0Ahttp://elibrary.almaata.ac.id/1649/1/ABSTRAK BAB 1 DAPUS.pdf

Priono, J. (2021). Persepsi Santri Terhadap Bank Syariah.

Purnomo, S. D., Cahyo, H., & Mukharomah, S. A. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menabung di Bank Syariah pada Masyarakat Kabupaten Banyumas. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 6(2), 343. https://doi.org/10.33087/jmas.v6i2.273

Ramadhani, R. D. (2020). Bank Syariah dalam Persepsi Santri (Studi Kasus Pondok Pesantren Darush Shalihat Yogyakarta).

Rusdianto, H., & Ibrahim, C. (2017). Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating Di Pati. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 43. https://doi.org/10.21043/equilibrium.v4i1.1837

Sadono, S. (2008). Mikro Ekonomi teori Pengantar. PT. Rajagrafindo Persada.

Sofyan, I. (2016). ANALISIS PERSEPSI, PERILAKU DAN PREFERENSI MASYARAKAT SANTRI TERHADAP PERBANKAN SYARI’AH (Studi Kasus pada Pondok Pesantren Modern Ibadurrahman).

Sultan, S. (2021). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Memilih Tabungan Simpatik Pada Bank Syariah Indonesia. 109.

Takdir, M. (2018). Modernisasi Kurikulum Pesantren, Konsep dan Metode Antroposentris. PT. ircisod.

uniyanti. (2018). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Syariah (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Wahab, W. (2016). “Pengaruh Tingkat Bagi Hasil Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah". Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam., 2 No.1, 172–173.

Zulhimma. (2013). Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren Di Indonesia. Jurnal Darul ’Ilmi, 01(02), 166–167.